Czym jest UX i dlaczego warto używać go przy projektowaniu stron internetowych.

W ciągu ostatnich lat można zaobserwować dynamiczny rozwój w wielu dziedzinach nauki. Jest nią także obszar związany z rozwojem nauk internetowych. W 1993 roku Don Norman nadał sobie tytuł Architekta User Experience tym samym zapoczątkowując termin jakim jest UX.

 

Początki UX

 

Termin User Experience oznacza dziedzinę nauki, która zajmuje się badaniem i projektowaniem doświadczeń użytkownika. Okazuje się, że obowiązujące  w tej dziedzinie reguły można zastosować do każdego projektu, którego głównym odbiorcą są ludzie. Obejmują zatem internet, a także każdy kanał komunikacji z człowiekiem, począwszy od wydruku polisy ubezpieczeniowej, a skończywszy na interfejsach służących do obsługi maszyn.

 

Czy z User Experience spotkamy się tylko na stronie internetowej? Oczywiście, że nie! Gdy wychodzisz rano do pracy i wybierasz pieniądze z bankomatu już masz do czynienia z UX – ktoś musiał zaprojektować go tak, abyś potrafił bez większego namysłu się nim obsłużyć. Drugi przykład: biletomat – on także musiał przejść szereg badań dla użytkowników by dobrze spełniać swoją rolę na co dzień.

 

Po co projektować pod użytkownika?

 

To fundamentalne określenie jeśli chodzi o zagadnienie w procesie tworzenia stron www i nie tylko. Krótko mówiąc, chodzi tu o projektowanie dobrych doświadczeń użytkownika, które przekładają się na zamierzone cele określone przez firmę. Może to być na przykład wzrost sprzedaży, budowanie marki czy pozyskiwanie nowych klientów. Jeśli mamy przykładową własną stronę internetową z ręcznie malowanymi obrazami, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników, które zaowocują w wysokie wyniki sprzedaży na naszej stronie.

 

Po pierwsze grupa odbiorców – kim są, czego oczekują, jakie są ich potrzeby oraz jakie są ich kroki od wejścia na stronę po kupno danego produktu na naszej stronie. Ręcznie malowane obrazy to wyposażenie, które po pierwsze nie jest tanie a po drugie nie jest dla każdego. Umówmy się, że naszymi klientami są osoby po trzydziestce, które oczekują od strony internetowej elegancji, prostoty ale też łatwego zakupu. Wiadomo, oszczędność czasu jest ważna biorąc pod uwagę, że wiele z nich posiada już dzieci.

Projektant UX musi wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki pod uwagę, przy projektowaniu strony tak, by była ona czytelna i łatwa w odbiorze.

User Experience nie polega na jednorazowym badaniu użytkownika, ale na ciągłej weryfikacji i optymalizacji procesów zachodzących w doświadczeniach użytkownika. Nie możemy zapomnieć, że pozytywne doświadczenie użytkownika jest czymś niełatwym do zmierzenia nawet jeśli zostało przeprowadzone badanie.

 

Jakie są obszary działań UX?

 

Sama dziedzina UX jest bardzo rozległa i obszerna. Tak naprawdę składa się dwóch równie ważnych obszarów:

 

  • Prototypowanie – tworzenie makiet, interfejsów i ścieżek poruszania się w ich obrębie, projektowanie interakcji i elementów wpływających pozytywnie na użyteczność strony, sklepu internetowego, panelu użytkownika czy aplikacji
  • Badanie user experience i testy – wszelkie działanie mające na celu zweryfikowanie przyjętych założeń, ocenę użyteczności serwisów, prowadzenie obserwacji, tworzenie zaleceń optymalizacyjnych mających na celu poprawę użyteczności

 

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z User Experience i zastanawiasz się co studiować, by być specjalistą w tej dziedzinie, musisz określić w której dziedzinie czujesz się lepiej. Z pomocą przychodzi nam Wyższa Szkoła Europejska w Krakowie, która już na początku edukacji oferuje tę specjalizację na dwóch kierunkach: Psychologii oraz Grafice. W ten sposób możemy wyodrębnić dwa stanowiska: UX Researcher oraz UX Designer.

 

Jeśli chcesz podjąć się działań związanych z UX, musisz pamiętać, że ta dziedzina jest bardzo empiryczna. Jeśli nie masz dostępu do bieżących testów i analiz – nie możesz projektować skutecznych rozwiązań. Należy pamiętać, że aby ten proces miał sens, należy analizować konkretną grupę docelową lub właściwych użytkowników danego narzędzia.

UX w kontekście CRO

CRO (ang. conversion rate optimization, czyli optymalizacja współczynnika konwersji) to proces wykorzystujący między innymi takie narzędzia badań UX jak testy A/B. Służy wybieraniu takich rozwiązań (np. pop-up, treść lub kolor buttona „dodaj do koszyka”), które przekładają się na poprawę skuteczności sklepu internetowego. Przy pewnych założeniach można go utożsamiać z UX – np. zakładając, że miarą użyteczności sklepu jest jego współczynnik konwersji, czyli odsetek osób, które odwiedzając witrynę znajduje to, czego szukały i dokonuje transakcji.

 

Niemniej raczej są to dziedziny, zbiory narzędzi i technik, które po prostu mają dużą część wspólną. Można badać UX stron, które nie mają celów biznesowych (np. stron edukacyjnych lub aplikacji rozrywkowych). CRO dotyczy zaś przede wszystkim stron zorientowanych na sprzedaż

 

Użyteczność strony

Poprawiając użyteczność strony internetowej, trzeba postawić klienta, jego potrzeby i oczekiwania na pierwszym miejscu. Funkcjonalna, intuicyjna oraz łatwa w obsłudze witryna zapewni zwiększenie czasu spędzonego przez użytkowników w serwisie, wzrost współczynnika konwersji, a także utrwala pozytywny obraz marki w internecie. Testowanie użyteczności to obok optymalizacji jeden z najważniejszych elementów związanych z projektowaniem doskonałej strony internetowej.