Monitoring strony internetowej

Monitoring strony internetowej jest to szereg działań, mających na celu sprawdzenie wydajności i funkcjonalności strony. Niedostępność strony www chociażby przez kilka godziny może doprowadzić do utraty klientów i strat finansowych. Aczkolwiek nie tylko całkowicie niedostępna strona może prowadzić do negatywnych skutków. Również nieprawidłowo funkcjonująca strona może pracować na mniejsze zasięgi, niezadowolenie klientów, negatywne odczucia względem marki, straty finansowe. Najczęstszymi błędami są: nieklikalny przycisk, spowolnienie strony, częste przerwy w działaniu, źle wyświetlający się baner. Internauci nie wchodzą zwykle na powolne strony i nie dokonują transakcji na przestarzałych layoutach, cenią sobie przede wszystkim bezpieczeństwo, szczególnie gdy mają podać swoje dane czy płacić online. Monitorowanie strony pozwala na szybkie wykrycie błędów w funkcjonowaniu witryny.

Co monitorować na stronie?

Głównie monitoruje się dostępność strony, czyli czy witryna działa prawidłowo w danym zakresie i czy zawsze się ładuje. Monitoruje się także wydajność strony, czyli sprawdza się działanie danych usług i szybkość. Nadzorowane są jeszcze konkretne funkcje takie jak proces płatności czy formularze. Polega również na sprawdzeniu kim są klienci, w jaki sposób trafiają na stronę oraz jak strona jest postrzegana przez wyszukiwarki.

Jak przeprowadzić taki monitoring?

Istnieje wiele gotowych programów do monitorowanie lub można stworzyć własny. Zautomatyzowane monitorowanie stron www polega na stworzeniu punktów kontrolnych i regularnego testowania serwisu. Komputer inicjuje np. połączenie ze stroną, sprawdza dostępność, szybkość ładowania się strony, próbuje się zalogować, wypełnia koszyk, raportuje wyniki regularnie. Monitorowanie API umożliwia komunikację między dwoma systemami i wczesne wykrycie błędów. Platformami ułatwiającymi monitorowanie tego typu są np. Api Science czy Apigee od Google. Monitorowanie rzeczywistych interakcji użytkowników ze stroną, czyli RUM, zbiera dane o użytkownikach danej witryny, dzięki czemu może sprawdzić takie działania. Przykładem opartym na tej technologii jest Google Analytics.

Monitoring strony internetowej można zlecić firmie lub przeprowadzić samodzielnie. Monitoring dużych portali lepiej zlecić specjalistom. Mniejsze strony możemy monitorować samodzielnie, jednak czasem warto zlecić audyt strony zewnętrznej firmie. Spojrzenie kogoś z zewnątrz może pomóc w zoptymalizowaniu działań, co wiąże się ze zwiększeniem zysków.